Her finner dere informasjon fra styret før sommersesongen:
1. Nye parkeringsplasser ved renseanlegget/containerne
Som dere kjenner til, har styret de siste to årene arbeidet med å få etablert nye parkeringsplasser ved renseanlegget/containerne. Vi har etter pålegg fra kommunen engasjert fagkyndig (Arkitetkthuset Kragerø AS) for å hjelpe oss med reguleringssøknader mv.
Vår første forespørsel ble sendt til Kragerø kommune 25.august 2021. Tilbakemeldingen fra saksbehandler i kommunen, var at dette kunne gjennomføres som en mindre reguleringsendring av dagens regulering av det aktuelle området.
Forslag til reguleringsendringer og plantegninger ble sendt til Kragerø Kommune den 17.november 2021. 24.januar 2022 får vi tilbakemelding fa kommunen om at «vår» saksbehandler har sluttet i planavdelingen. Vi purrer på svar 3.februar, og får til svar at Kragerø kommune sliter med bemanningen og at det ligger 300-400 saker som fremdeles ikke er fordelt til saksbehandlere.
3.mars får vi beskjed om at det er bevegelse i saken. Ny saksbehandler informerer om at de tar sikte på å få sendt ut varsel i løpet av uke 11 og at ville prøve å få saken opp til politisk behandling i hovedutvalget for plan og bygg 4.mai 2022.
Vi får ny tilbakemelding fra Kragerø kommune den 29.april 2022 om at samferdsel må vurdere saken, slik at planforslaget må detaljeres med trafikkløsning og svingkurvaturlinje for renovasjonsbil. Arkitektkontoret sender inn nytt forslag 12.mai 2022 som svarer på alle spørsmålene fra kommunen.
13.mai 2022 får vi beskjed fra kommunen om at vi i tillegg må se på trafikksikkerhet og nye spørsmål om svinggrad på 12 meter mv. I tillegg informerer de om at saken må vurderes av Statsforvalteren før de eventuelt kan anbefale forslaget.
Nytt forslag oversendes kommunen 2.juni 2022.Vi snakker med arkitektkontoret gjennom sommeren, og sender en purring til kommunen 29.august 2022. Da arkitekthuset fortsatt ikke får noen tilbakemelding, sendes det 7.oktober 2022 en ny purring. Arkitektkontoret får da til svar fra fagleder at saksbehandler er sykemeldt, men at saken nå er overført til en nyansatt saksbehandler.
2.november ber Kragerø kommune om ytterligere opplysninger og omfattende dokumentasjon før saken kan behandles. De informerer også om at de vil stille seg negative til reguleringsendringen etter forenklet prosess og vil kreve en full planprosess.
Basert på tilbakemeldingen fra Kragerø kommune, så er det betydelig usikkerhet om vi får godkjent vårt reguleringsforslag. Styret har derfor i samråd med vår fagkyndige rådgiver Arkitekthuset Kragerø AS, besluttet å ikke gå videre med denne saken.
Det er gjort mye arbeid sammen med arkitektkontoret som vi kan få glede av dersom vi velger å ta saken opp igjen på et senere tidspunkt.
2. Oppgradering av elbil-ladingen
Styret har besluttet å skifte ut de eksisterende ladestolpene. Det vil bli satt opp to nye stolper med to uttak på hver stolpe (totalt fire uttak). Hver av de to stolpene vil kunne gi lading på 22 kwh dersom et uttak er i bruk. Brukes begge uttakene, er effekten 11 kwh.I tillegg vil det inngås avtale med en leverandør av en administrasjons-/faktureringsløsning som gjør at de som skal lade administrerer tilknytningen til ladestasjonen via en app og blir direkte fakturert for strømmen som brukes til den konkrete ladingen.
Det vil på grunn av begrenset kapasitet, fortsatt være slik at det må inngås avtale med styret om å knytte seg til ordningen og at avtalen kun gjelder bestemte biler identifisert med registreringsnummer. det vil si at gjester mv fortsatt må lade andre steder. I og med at den enkelte med det nye systemet vil betale direkte for strømmen de bruker, vil den årlige tilknytningsavgiften settes ned til kr. 500 (fra kr. 1500 i dag).
Vi håper at den nye ordningen skal være på plass i begynnelsen av juni. Alle som deltar i ordningen i dag vil motta direkte informasjon fra styret. Andre beboere som ønsker å knytte seg til ordningen må sende en epost til per@lifjell.no.
3. Vedlikehold brygger
Som opplyst om på fjorårets årsmøte, gjorde vi en inspeksjon av bryggeanlegget med tanke på nødvendig vedlikehold. Rapporten viset at det er mye korrosjon på kjettinger og moringer. Etter anbefaling fra Småbåthavner AS gjorde vi derfor et omfattende arbeid på A-bryggen i fjor. Vi arbeider med å få gjennomført tilsvarende nødvendig vedlikehold på B og C-bryggene denne sommeren. Dette har totalt medført betydelige kostnader for velforeningen,
Med disse arbeidene vil bryggeanlegget være i meget god stand. Neste inspeksjon vil være om 3 år.
4. Kanalen
Kanalkomiteen som ble opprettet på fjorårets årsmøte, har gjennom vinteren arbeidet med ulike alternativer for å sike maksimal gjennomstrømming og minst mulig groing i kanalen. Styret er holdt løpende informert om arbeidet og har etter sitt siste møte bedt komiteen forsøke å konkludere arbeidet og komme med et endelig forslag som styret da vil behandle i juni for fremleggelse på årsmøtet i juli.
5 Sand på stranden
Styret har besluttet å fylle på sand på stranden i år. Leverandøren av sand har imidlertid informert oss om at nå er også et slikt tiltak blitt søknadspliktig i Kragerø Kommune. Vi arbeider videre med saken og håper at ikke også denne søknaden vil havne i den "enorme" køen hos plan- og bygningsavdelingen i kommunen.
6. Årsmøte og sommerfest
Årsmøtet vil bli avholdt på Kragerø Resort torsdag 13.juli 2023 kl. 10.00. Sommerfesten for alle beboere vil i år bli arrangert lørdag 15.juli.
Festkomiteen består av Elisabeth Strandberg og Eva Bratholm. De mottar gjerne innspill og gode ideer til gjennomføringen.
Vi ønsker alle en flott sommer i Haslumkilen!
Mvh
Styret i Haslumkilen Havn Velforening